Praktijk Mirer logo
prachtige waterleliebloem symboliseerd energetische therapie

Energetische Therapie

ENERGETISCHE THERAPIE IS EEN EEUWENOUDE NATUURLIJKE BEHANDELWIJZE VAN ZIEKTEN EN AANDOENINGEN

Wat is Energetische Therapie

Energetische Therapie is zo oud als de mensheid zelf.

Door alles wat leeft stroomt universele of kosmische levensenergie.

In oude tradities wordt er vanuit gegaan dat ieder aspect in de kosmos deel uitmaakt van een groter geheel en dat het streven van het geheel is om in harmonie te bestaan. De bindende factor in het groter geheel is energie. Alles bestaat uit energie, soms meer en soms minder verdicht.

Ons fysieke lichaam is een zeer verdichte vorm van energie, evenals bijvoorbeeld de aarde en een boom. Daarnaast hebben we ook minder tastbare vormen van energie in en om ons heen, bijvoorbeeld woorden, gedachten en ervaringen. Dit wordt ook wel 'uitstraling of aura' genoemd.  Een mens beschikt dus over een stoffelijk lichaam en een persoonlijk energieveld (aura). De aura is gelaagd en bestaat uit een emotionele, mentale en spirituele laag. Het stoffelijk lichaam en de aura staan in voortdurende wisselwerking met elkaar. Energetische Therapie heeft altijd invloed op het hele systeem van de cliënt, dus zowel op het stoffelijk lichaam als op de aura.

Vanuit bovenstaande visie is de mens onderdeel van het groter geheel (de kosmos).

Het fysiek menselijk lichaam heeft een vergelijkbaar energetisch systeem en reageert net zoals de energie die in de kosmos aanwezig is.

Het systeem in en om ons fysieke lichaam is afgestemd op het groter geheel (de kosmos).

Het systeem stelt ons in staat om een gezond, harmonieus en energiek leven te kunnen leiden.

Als de levensenergie niet door kan stromen

De kanalen, waardoor de energie van nature door het lichaam gaat, zijn bij veel mensen geheel of gedeeltelijk geblokkeerd geraakt door pijnlijke en/of onverwerkte ervaringen.

Een klacht of ziekte geeft aan dat de harmonie verstoord is. Als men langdurig uit balans is op het mentale vlak (angsten, piekeren, stress) kan dit uiteindelijk leiden tot emotionele onbalans (somber voelen, snel huilen of gauw boos worden) wat lichamelijk onbalans in de vorm van allerlei (pijn)klachten en ziektes tot gevolg kan hebben. De levensenergie kan daardoor niet of nauwelijks stromen.

Energetische Therapie kenmerkt zich door een holistische visie op gezondheid. Dit houdt in dat de Energetisch Therapeut tegelijkertijd de fysieke, mentale, emotionele, psychosociale en spirituele conditie behandelt. De Energetisch Therapeut beschouwt lichaam en geest als een onlosmakelijke energetische eenheid.

De Energetisch Therapeut is in staat om blokkades in het energiesysteem waar te nemen en te duiden met behulp van zogenaamde heldere vermogens (helder zien, horen, voelen, ruiken, proeven, weten).

Met deze vermogens kan de Energetisch Therapeut desgewenst energie toevoegen of verwijderen (healen), zodat het systeem geprikkeld wordt en het zelfherstellend vermogen van het lichaam wordt geactiveerd. Door de inzet van therapeutische gesprekken kan de Energetisch Therapeut de cliënt tegelijkertijd begeleiden naar een bewustzijnsverandering. Het gehele proces is er op gebaseerd dat de cliënt weer in zijn/haar kracht komt te staan en de regie kan nemen over zijn/haar eigen leven.

Als we ons bewust worden dat alles energie is en dat we ons energieveld kunnen beïnvloeden dan zijn we zelf in staat blokkades op te ruimen. Energetische Therapie helpt het energieveld weer in balans te brengen, oude overtuigingen en pijn los te laten en weer contact te maken met wie men werkelijk is.

Dit geeft, in het algemeen, een toestand van welbevinden.